Coraz więcej osób decyduje się na otwarcie własnej działalności gospodarczej. Powody tego mogą być różne, począwszy od zmęczenia pracą na etacie, poprzez chęć rozwijania własnych pasji przy jednoczesnym czerpaniu z tego profitów, skończywszy na dobrej znajomości potrzeb lokalnego rynku i chęci sprostania oczekiwaniom lokalnej ludności. Otwarcie własnej firmy wiąże się z koniecznością dopełnienia szeregu formalności. Nie wszyscy początkujący przedsiębiorcy czują się na siłach, by sprostać temu zadaniu, a i osoby doświadczone niejednokrotnie potrzebują fachowego wsparcia księgowych. Dlatego też tak ważne jest, by wybrać dobre biuro rachunkowe, które zapewni przedsiębiorcy poczucie bezpieczeństwa.
Wybór biura rachunkowego – od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od rozpoznania własnych potrzeb. Najpierw powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, czego oczekujemy od biura rachunkowego, czy chodzi jedynie o usługi księgowe, czy też np. sprawy kadrowo-płacowe, wykonywania prognoz finansowych itd. Istotne będzie również, czy zależy nam na częstych spotkaniach z księgowym, czy też wolelibyśmy kontakt telefoniczny, e-mailowy i spotkania online. Czy księgowy ma być dostępny w godzinach pracy firmy, czy też chcemy mieć możliwość skonsultowania pilnej sprawy również w godzinach wieczornych? Nie bez znaczenia będzie również to, czy zależy nam na doraźnej pomocy księgowego czy stałej obsłudze księgowej i ile jesteśmy w stanie zapłacić za profesjonalne usługi księgowe. Dopiero, gdy znamy odpowiedzi na te pytania, możemy wyszukać dobre biuro rachunkowe.
Jak wybrać biuro rachunkowe?
Jeśli udało się wyszukać w okolicy kilka biur rachunkowych, które mogłyby spełnić nasze oczekiwania, należy je porównać i wybrać najlepsze z nich. W pierwszej kolejności na pewno warto sprawdzić podstawowe dokumenty potwierdzające kwalifikacje. W świetle przepisów biuro rachunkowe może prowadzić właściwie każdy, dlatego jeśli zależy nam na profesjonalnej księgowości, powinniśmy zapytać o certyfikaty, zezwolenia oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
Jeśli chodzi o wspomniane ubezpieczenie, dobrze jeśli poza ogólną polisą, ubezpieczenie posiadają poszczególni pracownicy biura. Warto również zapytać o zakres ubezpieczenia, czy obejmuje on takie działania jak rozliczanie ZUS-u, Księgi Przychodów i Rozchodów czy też ubezpieczenie utraty dokumentacji.
Biuro rachunkowe – doświadczenie i pozycja na rynku
Szczegółowe informacje na temat zakresu usług czy wysokości opłat są bardzo istotne, ale nie należy zapominać o innej ważnej kwestii, a mianowicie doświadczeniu pracowników i pozycji, jaką biuro rachunkowe zajmuje na rynku. Podjęcie ostatecznej decyzji o wyborze biura rachunkowego powinno odbyć się po poznaniu opinii zamieszczonych w sieci, jak i tych, przekazanych przez znajomych. Pamiętajmy jednak, że to, co napisano w Internecie, nie zawsze odpowiada rzeczywistości. Natomiast informacje na temat tego, ile lat biuro funkcjonuje na rynku i z jakimi firmami miało okazję dotychczas współpracować, mogą okazać się bardzo pomocne.